woensdag 11 april 2018

* Put something inspirational here *

Sometimes you win, sometimes you learn
Dream big! 
You’re destined to do great things.




Je kan geen facebook, instagram of webpagina open klikken of ze slaan je er mee om de oren. De motiverende oneliners die onze luie krent uit de zetel moeten krijgen en ons aansporen om op zoek te gaan naar de beste versie van onszelf.
Graag reserveer ik bij deze een speciaal bankje in de hel voor alle mensen die inspirerende quotes even kwistig rondstrooien als een voil jeanet confetti werpt tijdens Aalst Carnaval.

Kijk, ik zal niet liegen. Ik kan een levenswijsheid op tijd en stond best smaken. Er hangt thuis zelfs eentje aan de muur. (Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat, voor het geval je nieuwsgierig was). Op goede dagen snap ik de charme van die spreuken wel. Ze zeggen waar het op staat. In plaats van zelfhulpboeken te doorploegen washitape je gewoon enkele zinnetjes aan de muur die de boel kernachtig samenvatten.
Nothing will work unless you do. Nu jij!
Everything will be okay in the end. If it’s not okay, its not the end. Breng daar maar iets tegenin.
Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan. Als jij het zegt, Pipi.

Maar het is een dunne grens tussen een duwtje in de rug en ninjagewijs uit je comfortzone geschopt worden.
Ze klinken vriendelijk, al die inspirational quotes. Tot je een van je meer cynische brillen opzet. Dan transformeren ze in venijnige ettertjes die in koor staan te scanderen dat we meer moeten doen, beter moet worden en hoger moeten mikken. Elke spreuk is een dwingend voorschrift over hoe we onze beste levens moeten leiden. En over die grens struikel ik. Het leven is maakbaar. Veel meer dan vroeger. We hebben tonnen mogelijkhedenmaar niet oneindig. Denken dat je jouw hele leven totaal zelf in de hand hebt en dat alles in je bereik ligt, als je het maar graag genoeg wilt, is een giftig goedje.

Doorsnee zijn is helemaal niet de bedoeling, volgens de inspirerende quotes. En falen is een regelrecht taboewoord. Spijt hebben daar doen we niet aan en zelfrelativering is voor zwakkelingen.
In vijf tot tien woorden rammen de quotes ons door de strot dat we moeten knallen en schitteren. En met niets minder dan dat genoegen nemen.
Ik krijg er jeuk van. Want het leven is geen ponykamp, om dan even een quote te gebruiken waar wel graat in zit. Dus stel ik voor om een aantal van die tenenkrommende boutades naar de vergeetput van het internet verwijzen Ik nomineer alvast de volgende drie pareltjes:

Shoot for the moon. Even if you fail, you’ll land among the stars. 
Je maan zal maar een nieuwe werkuitdaging zijn. Wat als je eindigt met een C4 in je schoot. Die sterren dansen dan inderdaad voor je ogen, al weet ik niet of dat de bedoeling was.
Los daarvan is het wetenschappelijk gewoon fout. De ster het dichtst bij de maan is nog steeds 93 miljoen kilometer ver. Het ding heet de zon. Niet de zachtste landingsplaats.

Don’t cry because it’s over, smile because it happened 
Welke rotzooi er ook op je pad komt. Glimlach en kijk achterom naar het moois waar het pad je al bracht. Je partner zet een punt achter jullie relatie. Glimlach. Je moeder sterft. Niet huilen. Het bedrijf waar je zo graag werkt gaat failliet. Denk aan de mooie herinneringen.
Het leven is soms keihard. Laat een mens toch eens huilen als het ons een uppercut verkoopt.

If you can conceive it and believe it you can achieve it
Spoileralert. Voor sommige dingen heb je talenten en voor andere niet. Parkeer me 10 000 uur aan een piano. Fur Elise zal nog steeds klinken alsof ze eerst een rondje door de hakselaar draaide.
Hoe hard je er ook in gelooft, laat sommige dingen over aan de professionals.

We schrappen deze handel kordaat uit ons collectief geheugen.
Deleten ze van facebook, instagram en memes. We klasseren ze in één beweging op het boekenplankje boven dat speciale bankje in de hel.
Kijken hoe lang de inspirational quote-aanhangers het daar uithouden met Love where you are.

1 opmerking:

gerhildemaakt zei

Ik ben wel fan van degene die aan jouw muur hangt. Heerlijk realistisch.